Maruah, Miskin dan Usaha

    Tajuk surat khabar: Terpaksa mengemis demi tampung kos perubatan anak derita CP


    Ini tidak dinafikan bahawa kedaifan keluarga adalah lumrah diperhatikan di sekeliling masyarakat.

Walaupun banyak insitusi NGO sudah didirikan, tetapi tidak boleh membantu seluruh keluarga miskin 

yang dipaparkan dalam surat khabar. 
    
       Pada bulan April, seorang wanita bestatus ibu tunggal terpaksa mengemis untuk membiayai kos 

perubatan disebabkan walaupun dia telah membuat dua kerja sekali. Setiap kali saya baca berita seperti ini

akan berasa sayu kerana saya memahami seorang ibu tunggal menanggung betapa keberatan 

tanggungjawab anaknya.

        Oleh itu saya selalu berasa syurkur kerana saya boleh belajar dan boleh mengaplikasikan ilmu dalam 

yang saya sukai. Saya juga berpeluang untuk melanjutkan pelajaran di universiti.

    Walau bagaimanapun, saya berpendapat bahawa dermaan dana bukan salah satu cara sahaja, malah 

kepentingan akademik untuk seorang anak. Pendidikan boleh menjadikan seorang anak sebagai seorang 

yang proaktif dan berilman. Maka, keluarga miskin perlu digalakkan untuk menyokong anak mereka 

melanjutkan pelajaran untuk mengubah kehidupan mereka. 




 

Comments