Menjadi diri yang baharu

     Setiap kali menyambut tahun baharu lazimnya manusia tidak kira tua atau muda, pasti akan ditanya, "Apakah azam anda untuk tahun baharu ini?"

Jawapan: Setiap kali saya berazam, mestilah akan tidak tercapai pada penghujung tahun.

     Saya pernah memikirkan persoalan ini. Adakah setiap orang mempunyai tabiat buruk, seperti tidak bijak mengawal masa, memberikan alasan untuk menangguh kerja? Akhirnya, saya menafikan pernyataan ini kerana sebahagian pelajar rajin juga.

    Melalui artikel ini, saya telah menyedarkan bahawa kesilapan yang saya buat. Saya tidak berjaya mencapai azam setiap tahun kerana saya tidak berdisiplin. Saya tidak megikut pelan saya yang dirancang. Saya tidak menunaikan janji saya untuk mengikut pelan yang saya buat. Ini adalah kesalahan saya yang pertama.

     Kedua, masalah yang saya hadapi adalah terlalu sombong. Saya tidak mengetahui nilai sedar diri. Saya tidak pernah menyelongkarkan nilai diri, tetapi bodoh sombong. Melalui artikel ini, untuk mengetahui nilai diri, perlu mengetahui empat perkara. Selepas saya habiskan perenggam itu, saya merupakan seorang yang tahu apa-apa yang anda tahu, Kelebihan diri ini menghalang saya meneruskan transformasi diri. Saya berasa pilu, sedu kerana saya bukan seorang yang terhebat. 

     Ketiga, saya tidak mengikut kehendak hati semasa saya membuat sesuatu. Apabila saya bekerja, fokus saya selalu diganggu oleh telefon pintar dan media lain. Oleh itu, saya sudah mengubahkan tabiat saya, tidak lagi menyentuh telefon semasa revisi kerja rumah.

Oleh sebab kesilapan saya lakukan terlalu banyak, saya berharap saya dapat mentransformasikan diri untuk membuat kajian terhadap pembelajaran, bukan sekadar-kadar markah.




Comments