Terima Kasih kos BBK ( Discipline yourself driven to freedom)

    Alex Leong Jun Wei, dia seorang guru yang amat handal dalam mengajar bahasa Melayu dan seorang dewan munsyi. Dia selalu berkata: Jin Kean, kenapa karangan awak selalu dipenuhi dengan kesalahan tatabahasa? Mata saya sarat dengan titik air. Tangan saya bergetar dan tidak mampu memegang pensel menuliskan karangan lagi. Akhirnya, saya dapat C+ dalam spm. 
      Selepas SPM, saya daftar STPM. Saya masih ingat bagaimana saya berusaha dalam membaiki taraf bahasa Melayu saya. Pada penghujung semester, saya dapat B+ dalam bahasa Melayu. Waktu saya menerima keputusan ini, saya berasa gembira.

    Selepas STPM, saya memasuki UPM. Pada masa itu, saya agak sombong kerana saya tidak melaksanakan tugas secara baik kerana saya menghilangkan nilai kesabaran menuntut ilmu. Saya tidak lagi menerima nasihat kawan saya, tetapi mengekalkan sikap yang biadap. Sampai saya menerima fail dalam keputusan saya, ego diri saya barulah meruntuh. 

    Saya mendapat banyak komen negatif daripada kawan saya , seperti " Kenapa Jin Kean jadi seperti itu, kenapa awak tidak rajin dan Adakah awak malas belajar? Pada masa itu, saya benci sangat. Saya tidak mengenai kesilapan dan hanya menrengus. 

    Walau bagaimanapun, saya sudah memahami apa yang saya buat silap. Pada kali ini, saya ingin menjadi seorang pelajar mahasiswa yang menghormati pengetahuan. Saya tidak mahu menjadi pelajar yang hanya mengerja markah. Markah adalah motivasi, tetapi niat untuk menuntut ilmu adalah faktor yang penting sekali untuk meningkatkan cara pembelajaran.

    Pada minggu 1 sehingga 14, saya tahu saya tidak menyediakan penyediaan yang terbaik dalam penulisan pantun dan cerpen. Walau bagaimanapun, saya tidak akan terhenti belajar bahasa Melayu. Saya akan belajar 4 bahasa sampai menguasai keempat-empat bahasa ini. Dalam kelas prof, saya gemar kepada satu pernyataan pro

Saya selalu mengkaji sastera orang lain, barulah saya pandai dalam mengkarya karya kreatif.

Terima kasih prof, saya akan mengekalkan rendah diri belajar tanpa menghentikan langkah saya. 



Comments